- Jaktträning och hundjakt

I Lördags var jag och Viktor tillsammans med C och Stella i Kåge för att introdusera jaktträning. När alla hade kommit på plats så var vi ett enuiastiskt gäng på 10 förare och 12 valpar i ålder 4-6 månader. Instruktören böjade med att förklara vad vi skulle träna idag, det började med att vi skulle lära hundarna visselpipan en lång vissling för sitt och flera korta för inkallning, trots att jag hade en usel pipa så fattade Viktor vad det handlade om( gissa hur det lät när alla övade ) men hundarna sprang inte kors och tvärs.

Nästa övning var dummi, (det såg jag fram emot för Viktor vägrar att hämta eller bära den) och mycket riktigt hur mycket vi lekte och latjade med den så fick den ligga, våran hemläxa blev att sätta fast en vinge på den och öva. Efter lunch och surr var det dax att visa vingar för valparna, Viktor sprang glatt fram till vingen nosade, vände och vred för att sedan rulla över den, vi gjorde ett nytt försök det gick bättre. Som sista övning gick vi en och en tillsammans med instruktören till skogen för att träna på fält, jag tror att Viktor tyckte det var allra roligast för han for fram i snåren och sökte av med glädje och energi. Nu har jag en ny pipa som vi ska använda flitigt och väntar på vingar.
Vi hann även med lite ringträning och lydnadsträning.

På vägen hem så ser vi en lös hund som springer i motsatta körfältet, bilen som möter den hinner inte bromsa utan kör på honom, vi stannar och börja springa för att försöka få fatt i den, då händer det igen en till bil är på han vi fortsätter att springa för att se hur en lastbil kommer farandes, men han bromsar och hunden spinger åt sidan( jag tror att lastbilen bromsade in för att vi sprang på vägen), väl framme hos hunden som är jätte stressad hittar vi en namn skylt, han hade pejl oxå, jag slår nummret( hade inga glasögom på mig) en man svarar :

-Hallå( ej nykter, gissa vad jag hann tänka)
-  Hej, jag står här med din hund, den har blivit påkörd
- Jag äger ingen hund
han lägger på luren.
Vi tittar en gång till på lappen oj jag hade slagit en siffra fel, får tillslut fatt på ägaren som var glad och tacksam för att det var hundmänniskor som uppmärksammat honom. Medan vi stod och väntade på ägaren gissade vi på vad han kunde heta han såg ut att heta Rambo stora Gråhundar brukar heta det tyckte vi men inte han han lystrar till namnet Hoj.

Jag hoppas att allt gick väl för Hoj, så han kan fortsätta att jaga älg men inte på stora vägar.
 Det var allt för stunden,
/C

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0